Bhagavad-gītā nii nagu see on 9.28
śubhāśubha-phalair evaḿ
mokṣyase karma-bandhanaiḥ
sannyāsa-yoga-yuktātmā
vimukto mām upaiṣyasi
śubha — soodsatest; aśubha — ja ebasoodsatest;
phalaiḥ — tulemustest; evam — sedasi; mokṣyase — sa
vabaned; karma — töö; bandhanaiḥ — köidikuist;
sannyāsa — loobumuse; yoga — jooga; yukta-ātmā — olles
kinnitanud mõistuse häirimatult; vimuktaḥ — vabastatud;
mām — Minu juurde; upaiṣyasi — sa jõuad.
TÕLGESel moel vabaned sa töö köidikuist ning selle nii soodsatest
kui ebasoodsatest tulemustest. Kinnitanud loobumuse põhimõtte järgi oma
mõistuse Minule, saavutad sa vabanemise ning tuled Minu juurde.
SELGITUSInimest, kes tegutseb Kṛṣṇa teadvuses kõrgemapoolse juhendamise
all, nimetatakse yuktaks. Tehniline termin sellise teguviisi tähistamiseks on
yukta-vairāgya. Rūpa Gosvāmī selgitab seda "Bhakti-rasāmṛta-sindhus" (2.255)
järgmiselt:
anāsaktasya viṣayān
yathārham upayuñjataḥ
nirbandhaḥ kṛṣṇa-sambandhe
yuktaḿ vairāgyam ucyate
Rūpa Gosvāmī ütleb, et nii kaua kui me viibime selles materiaalses
maailmas, oleme me sunnitud ka tegutsema. Me ei saa tegevustest loobuda, ent
kui me töötame, ohverdamaks oma tegude viljad Kṛṣṇale, siis nimetatakse seda
yukta-vairāgyaks. See on tegelik loobumus ning sel viisil puhastame me oma
mõistuse peeglit. Kui selliselt toimiv inimene vähehaaval vaimse teadvustamise
suunas edasi areneb, siis alistub ta lõpuks täielikult Jumala Kõrgeimale
Isiksusele. Seetõttu saavutab ta lõpuks vabanemise, mille läbi ta ei liitu
mitte
brahmajyotiga, vaid läheb Kõigekõrgema Jumala planeedile. Seda
kinnitatakse siin selgelt sõnadega
mām upaiṣyasi, mis tähendavad "ta tuleb
Minu juurde". Ta läheb tagasi koju, Jumala juurde. Eksisteerib viis erinevat
vabanemise tasandit, ning siin täpsustakse, et pühendunu, kes on kogu oma elu
elanud Kõigekõrgema Jumala juhenduste kohaselt, on arenenud tasandini, millelt
ta võib pärast praegusest kehast lahkumist minna tagasi Jumala juurde ning
suhelda otseselt Kõigekõrgema Jumalaga.
Igaüks, kes soovib pühendada oma elu üksnes Jumala teenimisele,
on tegelikult sannyāsī. Selline inimene peab end alati Jumala igaveseks
teenriks, kes sõltub üksnes Jumala tahtest. Kõik, mida ta teeb, on tehtud
Jumala heaks. Ükskõik, millist tegevust ta ka sooritab, sooritab ta seda Jumala
teenimisena. Ta ei pööra tähelepanu "Vedades" mainitud karmalistele tegevustele
või ettekirjutatud kohustustele. Tavalised inimesed on kohustatud täitma
"Vedades" nimetatud ettekirjutatud kohustusi, kuid ehkki pidevalt Jumalat
teeniv puhas pühendunu võib vahel näida tegutsevat nendele vedalikele
kohustustele vastukäivalt, pole see tegelikult nii.
Seepärast ütlevad vaiṣṇava traditsiooni autoriteedid, et
isegi kõige targemad inimesed ei suuda mõista puhta pühendunu plaane ja
tegevusi — tāńra vākya, kriyā, mudrā vijñeha, nā bujhaya
("Caitanya-caritāmṛta", Madhya 23.39). Inimest, kes on alati hõivatud Jumala
teenimisega või kes pidevalt mõtleb ja planeerib, kuidas Jumalat teenida, tuleb
pidada juba hetkel täielikult vabanenud isiksuseks, kes pöördub tulevikus
kindlasti tagasi koju, Jumala juurde. Ta on igasugusest materialistlikust
kriitikast kõrgemal seisev, täpselt samamoodi nagu Kṛṣṇa seisab igasugusest
kriitikast kõrgemal.
<<<< >>>>