Bhagavad-gītā nii nagu see on 4.14
na māḿ karmāṇi limpanti
na me karma-phale spṛhā
iti māḿ yo 'bhijānāti
karmabhir na sa badhyate
na — mitte kunagi; mām — Mind;
karmāṇi — igasugune töö; limpanti — mõjutavad;
na — ega; me — Minu; karma-phale — karmalistes
tegevustes; spṛhā — püüdlus; iti — sel moel;
mām — Mind; yaḥ — see, kes; abhijānāti — teab;
karmabhiḥ — sellise töö mõjul; na — mitte kunagi;
saḥ — tema; badhyate — sattub köidikuisse.
TÕLGEEi ole ühtegi tööd, mis Mind mõjutaks, ning Ma ei püüdle ka
ühegi tegevuse viljade poole. See, kes mõistab seda tõde Minust, ei satu samuti
kunagi karmaliste tegevuste resultaatide köidikuisse.
SELGITUSNii nagu materiaalses maailmas eksisteerivad põhiseadused, mis
kinnitavad kuninga puutumatust ning seda, et kuningas on eksimatu, nõnda ei
mõjuta materiaalse maailma tegevused Jumalat, ehkki Ta on Ise kogu materiaalse
maailma loojaks. Jumal loob, jäädes Ise loomest lahusseisvaks, samas kui
elusolendid satuvad materiaalsete tegevuste karmaliste resultaatide
köidikuisse, sest nad tahavad materiaalsete varade üle valitseda. Ettevõtte
omanik ei vastuta oma tööliste õigete või ekslike tegude eest, vastutus langeb
ikkagi töölisele endale. Elusolendid tegelevad enese meelelise rahuldamisega
ning see ei ole Jumala poolt ettekirjutatud toimimisviis. Saamaks paremaid ja
suuremaid meelelisi naudinguid, hõivavad elusolendid end teatud tegevusega ning
loodavad pärast surma taevaliku õnne osaliseks saada. Jumal aga, olles Eneses
täiuslik, ei leia niinimetatud taevalikus õnnes midagi kütkestavat. Taevalikud
pooljumalad on vaid Jumala teenrid. Omanik ei ihalda kunagi sellist madalat
õnne, mida ihaldavad tema töölised. Jumal on kõikidest materiaalsetest tegudest
ja nende tulemustest kõrgemal seisev. Näiteks vihm ei vastuta sellest eest,
millised taimed maa seest kasvavad, ehkki ilma vihmata poleks nende taimede
kasvamine võimalik. Vedalik smṛti kinnitab seda fakti järgmiselt:
nimitta-mātram evāsau
sṛjyānāḿ sarga-karmaṇi
pradhāna-kāraṇī-bhūtā
yato vai sṛjya-śaktayaḥ
"Materiaalses loomes on Jumal kõige ainus ja kõrgeim põhjus.
Materiaalne loodus on vahetu põhjus, mis muudab kosmilise avaldumise
nähtavaks." Loodud olendeid on väga erinevaid. Nendeks on nii pooljumalad,
inimesed kui ka madalamad loomad ning kõik nad alluvad oma varasemate heade või
halbade tegude järelmõjudele. Jumal annab neile ainult nende tegevuste
sooritamiseks vastavad vahendid ning reguleerib neid materiaalse looduse
guṇadega, kuid Ta ei kanna kunagi vastutust ei elusolendite varasemate ega
praeguste tegude eest. "Vedānta-sūtras" (2.1.34) kinnitatakse:
vaiṣamya-nairghṛṇye na sāpekṣatvāt. Jumal suhtub alati kõikidesse
elusolenditesse võrdselt. Elusolend vastutab oma tegude eest ise. Jumal annab
talle materiaalse looduse ehk Oma välise energia abil ainult vahendid nende
sooritamiseks. See, kes on täielikult teadlik kõikidest
karma ehk töö viljade
nimel sooritatud tegude seaduste keerukatest üksikasjadest, ei satu oma
tegevuste tulemuste mõju alla. Teisisõnu öeldes omab inimene, kes mõistab
Jumala transtsendentaalset olemust, Kṛṣṇa teadvusest suuri kogemusi ning
seetõttu ei allu ta ka
karma seadustele. See, kes ei mõista Jumala
transtsendentaalset olemust ning kes arvab, et ka Jumala tegevused on suunatud
resultaatide saamisele samamoodi nagu tavalise elusolendi tegevusedki, satub
kindlasti karmaliste järelmõjude köidikuisse. Seevastu inimene, kes mõistab
Absoluutset Tõde, on kindlalt Kṛṣṇa teadvuses viibiv, vabanemiseni jõudnud
hing.
<<<< >>>>