Bhagavad-gītā nii nagu see on 2.29
āścarya-vat paśyati kaścid enam
āścarya-vad vadati tathaiva cānyaḥ
āścarya-vac cainam anyaḥ śṛṇoti
śrutvāpy enaḿ veda na caiva kaścit
āścarya-vat — imepärasena; paśyati — näeb;
kaścit — keegi; enam — see hing;
āścarya-vat — imepärasena; vadati — räägib;
tathā — seega; eva — kindlasti; ca — samuti;
anyaḥ — üks teine; āścarya-vat — samamoodi imepärasena;
ca — samuti; enam — see hing; anyaḥ — teine;
śṛṇoti — kuuleb sellest; śrutvā — olles kuulnud;
api — isegi; enam — see hing; veda — teab;
na — mitte kunagi; ca — samuti; eva — kindlasti;
kaścit — keegi.
TÕLGEMõned vaatavad hinge kui imepärast, mõned kirjeldavad teda
imepärasena. Mõned kuulevad temast kui imepärasest, samal ajal kui teised,
isegi temast kuuldes, ei suuda tema olemust vähimalgi määral mõista.
SELGITUSKuna "Gītopaniṣad" põhineb suures osas "Upaniṣadides" kirja pandud
põhimõtetel, pole üllatav, et samasisulise lõigu võib leida ka "Kaṭha
Upaniṣadis" (1.2.7):
śravaṇayāpi bahubhir yo na labhyaḥ
śṛṇvanto 'pi bahavo yaḿ na vidyuḥ
āścaryo vaktā kuśalo 'sya labdhā
āścaryo 'sya jñātā kuśalānuśiṣṭaḥ
Fakt, et samasugune aatomisuurune hing pesitseb nii hiiglaslikus
loomas või viigipuus kui ka mikroskoopilise suurusega bakterites, keda leidub
ühes tollis miljoneid, on kindlasti imetlusväärne. Väheste teadmistega inimesed
ja inimesed, kes pole võimelised elama lihtsalt, ei suuda mõista aatomisuuruse
vaimusädeme imelisust, kuigi seda selgitab suurim autoriteet, kelle õpilaseks
nende teadmiste omandamises oli isegi Brahmā, universumi esimene elusolend.
Tänu puhtmaterialistlikule arusaamale asjadest ei ole käesoleval ajastul suurem
osa inimesi võimelised mõistma, kuidas ühesugune väike osake võiks viibida nii
hiiglaslike kui ka miniatuursete mõõtmetega kehas. Inimesed imetlevad hinge,
nähes tema omadusi või kuuldes neist. Viibides materiaalse energia illusioonis,
on inimesed sedavõrd süvenenud meeleliste naudingute uurimisse, et neil ei
jäägi aega mõistmaks oma tegelikku olemust, ehkki on fakt, et oma tegelikku
olemust mõistmata osutuvad kõik olelusvõitluses sooritatud tegevused kaotuseks.
Ehk nad ei tea, et nad peaksid pöörama tähelepanu hingele ning leidma seeläbi
lahenduse kõikidele oma materiaalsetele hädadele?
Inimesed, kes soovivad kuulda hingest, osalevad mõnikord
loengutel, kus hinge tõelist olemust selgitatakse. Vahel aga võidakse neid tänu
nende rumalusele valele teele juhatada ning nad hakkavad Ülihinge ja
hingeaatomit üheks ja samaks pidama, eristamata nende suurusjärke. Väga raske
on leida inimest, kes täpselt teaks, mis on Ülihing ja mis hingeaatom, millised
on nende funktsioonid ja omavahelised suhted jne kuni kõikide väikseimategi
detailideni välja. Ning veel raskem on leida inimest, kes oleks suutnud neid
teadmisi ka lõpuni ära kasutada ning kes oleks võimeline kirjeldama hinge
positsiooni mitmetest erinevatest aspektidest lähtuvalt. Kui aga inimene suudab
mingil viisil jõuda hinge olemuse mõistmiseni, võib ta pidada oma elu edukalt
elatuks.
Lihtsaim viis oma tõelise olemuse mõistmiseni jõudmiseks on
aktsepteerida "Bhagavad-gītās" kirjutatut, sest need teadmised on andnud
kõrgeim autoriteet, Jumal Kṛṣṇa, kes ei olnud mõjutatud ühestki teisest
teooriast. Kṛṣṇa kui Jumala Kõrgeima Isiksuse aktsepteerimine nõuab aga siiski
ka üksjagu askeese ja ohverdusi, olgu need siis sooritatud selles või
eelnevates eludes. Kṛṣṇat kui Jumala Kõrgeimat Isiksust on võimalik teadvustada
vaid puhaste pühendunute põhjendamatu armulikkuse läbi ja mitte ühelgi teisel
viisil.
<<<< >>>>