Bhagavad-gītā nii nagu see on 6.8
jñāna-vijñāna-tṛptātmā
kūṭa-stho vijitendriyaḥ
yukta ity ucyate yogī
sama-loṣṭrāśma-kāñcanaḥ
jñāna — omandatud teadmistega; vijñāna — ja
teadvustatud teadmistega; tṛpta — rahuldatud; ātmā — elusolend;
kūṭa-sthaḥ — vaimsel tasandil asetsev; vijita-indriyaḥ — meeli
kontrolliv; yuktaḥ — eneseteadvustamiseks võimeline; iti — sel
moel; ucyate — öeldakse; yogī — müstik;
sama — tasakaalukas; loṣṭra — mullakamakas;
aśma — kivi; kāñcanaḥ — kuld.
TÕLGEInimest võib pidada eneseteadvustamiseni jõudnuks ja joogiks
[ehk müstikuks], kui ta on omandatud teadmiste ja nende teadvustamise läbi
täielikult rahuldatud. Selline inimene asetseb transtsendentaalsel tasandil
ning omab enese üle täielikku kontrolli. Ta näeb kõike — nii
mullakamakaid, kive kui ka kulda — samaväärsena.
SELGITUSKui inimene on omandanud raamatutest teadmised, kuid ei ole
teadvustanud Kõrgeimat Tõde, on tema teadmised kasutud. Seda kinnitatakse
järgmiselt:
ataḥ śrī-kṛṣṇa-nāmādi
na bhaved grāhyam indriyaiḥ
sevonmukhe hi jihvādau
svayam eva sphuraty adaḥ
"Keegi ei ole võimeline mõistma Śrī Kṛṣṇa nime, kuju, omaduste ja
mängude transtsendentaalset loodust mateeriaga saastunud meelte abil. Ainult
inimesele, kes on Jumala transtsendentaalse teenimise läbi vaimselt täiesti
rahuldatud, avanevad Jumala transtsendentaalne nimi ning kuju ja Tema
transtsendentaalsed omadused ning mängud." ("Bhakti-rasāmṛta-sindhu" 1.2.234)
See "Bhagavad-gītā" on teadus Kṛṣṇa teadvusest. Keegi ei saa
jõuda Kṛṣṇa teadvuseni lihtsalt ilmaliku õpetatuse kaudu. Inimesel peab olema
õnne, et kohtuda inimesega, kelle teadvus on puhas. Kṛṣṇa teadvuses viibiv
inimene on rahuldatud puhta pühendunud teenimise läbi ja seetõttu omab ta,
Kṛṣṇa armust, teadvustatud teadmisi. Teadmiste teadvustamise läbi jõuab inimene
täiuslikkuseni. Transtsendentaalsed teadmised aitavad inimesel jääda kindlaks
oma veendumustele, vaid akadeemilistele teadmistele toetuvat inimest on aga
lihtne näiliste vasturääkivustega segadusse viia. Vaid eneseteadvustamiseni
jõudnud inimene omab enese üle tegelikku kontrolli, sest ta on alistunud
Kṛṣṇale. Ta viibib transtsendentaalsel tasandil, sest tal pole midagi pistmist
ilmaliku õpetatusega. Tema jaoks ei ole ilmalikul õpetatusel ja
mõttespekulatsioonidel, ka siis kui need on teiste silmis kulda väärt, suuremat
väärtust kui mullakamakatel ja kividel.
<<<< >>>>