4. Peatükk: Transtsendentaalsed teadmised |
Selles peatükis õpetatud joogasüsteemi nimetatakse
sanātana-joogaks ehk elusolendi igavesteks tegevusteks. See jooga sisaldab
kahte jaotusse jagunevaid ohverdusi: üks neist seisneb oma materiaalse omandi
ohverdamises, teine aga oma tegelikust olemusest teadmiste omandamises, mis on
puhas vaimne tegevus. Kui materiaalse omandi ohverdamist ei ühendata vaimse
eneseteadvustamisega, siis jääb see tegevus materiaalsele tasandile. See, kes
sooritab seda vaimsetel eesmärkidel või pühendunud teenimisena, sooritab
täiusliku ohverduse. Kui me räägime vaimsetest tegevustest, siis jagunevad
needki kaheks: nimelt oma tõelise olemuse mõistmiseks (s.t. oma algolemusliku
positsiooni mõistmiseks) ning Jumala Kõrgeimat Isiksust puudutava tõe
mõistmiseks. See, kes järgib "Bhagavad-gītā" teed sellisena nagu see on, võib
väga kiiresti mõista neid kahte olulist vaimsete teadmiste jaotust. Talle ei
valmista mingit raskust täiuslike teadmiste omandamine enese positsioonist kui
Jumala lahutamatust osakesest. Oma tegeliku positsiooni mõistmine toob
inimesele suurt kasu, sest seejärel ei ole Jumala transtsendentaalsete tegude
mõistmine tema jaoks enam raske. Selle peatüki alguses rääkis Jumala
transtsendentaalsetest tegudest Kõigekõrgem Jumal Ise. Sellel, kes ei mõista
"Gītā" juhendusi, puudub usk ning teda tuleb pidada talle Jumala poolt antud
mõningast iseseisvust vääriti kasutavaks. Inimene, kes hoolimata sellistest
juhendustest ei mõista Jumala tegelikku loodust igavese, õndsust täis ja
kõiketeadva Jumala Isiksusena, on kindlasti suurim lollpea. Teadmatust saab
kõrvaldada Kṛṣṇa teadvuse põhimõtete järk-järgulise aktsepteerimise läbi. Kṛṣṇa
teadvust saab eneses äratada erinevate ohverdustega pooljumalatele, Brahmanile,
tsölibaadi järgimises, perekondlikus elus, meelte kontrollimises, müstilise
jooga praktiseerimises, materiaalse omandi loovutamisel, "Vedade" uurimises
ning varṇāśrama-dharma ühiskonnakorralduse järgimises. Kõiki neid tegevusi
tuntakse ohverdustena ning kõik need põhinevad reguleeritud tegevusel. Kuid
kõikides nendes tegevustes on oluliseks faktoriks eneseteadvustamine. See, kes
töötab sellise eesmärgiga, on "Bhagavad-gītā" tõeline õppija, samas kui see,
kes kahtleb Kṛṣṇa autoriteetsuses, langeb. Seepärast soovitatakse uurida
"Bhagavad-gītāt", või ükskõik millist teist pühakirja autoriteetse vaimse
õpetaja juhenduse all, teda alandlikult teenides. Autoriteetne vaimne õpetaja
asub mäletamatutest aegadest alguse saanud õpilasjärgnevusahelas ning ta ei
kaldu vähimalgi määral kõrvale Kõigekõrgema Jumala juhendustest, mida Jumal
andis päikesejumalale juba miljoneid aastaid tagasi, ning kellest alates on
"Bhagavad-gītā" teadmised jõudnud ka siia maisesse kuningriiki. Seepärast tuleb
"Bhagavad-gītā" teed järgida sellisena, nagu seda esitatakse "Gītās" endas,
ning olla ettevaatlik omakasust huvitatud inimeste suhtes, kes juhivad inimesi
kõrvale tegelikust teerajast. Jumal on kahtlematult kõrgeim isiksus, ning Tema
teod on transtsendentaalsed. See, kes mõistab seda, on vabanemiseni jõudnud
isiksus juba "Bhagavad-gītā" uurimise algusest peale.
Selliselt lõpevad Bhaktivedanta selgitused "Śrīmad Bhagavad-gītā"
neljandale peatükile, mis käsitlesid transtsendentaalseid teadmisi.