ESIMENE PEATÜKK
Armeede vaatlemine Kuruksetra lahinguväljal
Kui kaks armeed seisavad vastamisi Kuruksetra lahinguväljal, näeb
Arjuna, võimas sõdalane, et nii tema lähedased sugulased, õpetajad kui ka
sõbrad on mõlema armee rivides võitlema tulnud ning on valmis oma elu
ohverdama. Langedes kurbusse ja haletsusse, kaotab Arjuna oma jõu. Tema
mõistusest kaob selgus ning ta loobub otsusest võidelda.
TEINE PEATÜKK
Gita sisu kokkuvõte
Arjuna võtab Jumal Krsna suhtes õpilase rolli ning Krsna alustab Oma
õpetusi Arjunale materiaalse keha ja igavese hinge vahelise fundamentaalse
erinevuse selgitamisega. Ta selgitab hinge rändamise protsessi, Kõigekõrgema
omakasupüüdmatut teenimist ja oma vaimset olemust teadvustanud isiksuse
tundemärke.
KOLMAS PEATÜKK
Karmajooga
Materiaalses maailmas on igaüks sunnitud sooritama mingit tegevust.
Kuid need tegevused võivad kas siduda elusolendit selle maailmaga või vabastada
teda sellest. Tegutsedes Kõigekõrgema rahuldamiseks, vabana isiklikest
motiividest, võib inimene end vabastada karma (tegevuse ja selle järelmõju)
seaduste köidikuist ning saavutada transtsendentaalsed teadmised hingest ja
Kõigekõrgemast.
NELJAS PEATÜKK
Transtsendentaalsed teadmised
Transtsendentaalsed teadmised vaimsed teadmised hingest,
Jumalast ja nendevahelistest suhetest on nii puhastavad kui ühtaegu ka
vabastavad. Sellised teadmised on omakasupüüdmatu pühendumusliku tegevuse
(karma-jooga) vili. Jumal selgitab "Gita" ajalugu kaugetest aegadest,
niisamuti kui põhjusi, miks Ta aeg-ajalt laskub materiaalsesse maailma ja
guru ehk oma vaimset olemust teadvustanud õpetaja vastu võtmise vajadust.
VIIES PEATÜKK
Karmajooga tegevus Krsna teadvuses
Tark inimene võib väliselt sooritada kõikvõimalikke tegevusi, kuid
sisemiselt loobub ta nende viljadest. Olles puhastunud transtsendentaalsete
teadmiste tule abil, saavutab ta rahu, sallivuse, õndsuse ja vaimse nägemuse,
ning vabaneb kõikidest kiindumustest.
KUUES PEATÜKK
Dhyanajooga
Astanga-jooga, mehaaniline meditatiivne protsess, võimaldab
saavutada kontrolli mõistuse ja meelte üle ja keskenduda Paramatmale
(Ülihingele, Jumala ekspansioonile igaühe südames). Sellise praktika
kulminatsiooniks on samadhi, Kõigekõrgema täielik teadvustamine.
SEITSMES PEATÜKK
Teadmised Absoluudist
Jumal Sri Krsna on Kõrgeim Tõde, kõrgeim põhjus ning kõige
materiaalse ja vaimse alalhoidja. Kõrgelt arenenud hinged alistuvad pühendunult
Temale, samas kui jumalakartmatud hinged pöörduvad teiste kummardamisobjektide
suunas.
KAHEKSAS PEATÜKK
Kõrgeimani jõudmine
Pidades Krsnat kogu elu jooksul alati pühendumusega meeles, eriti
surmahetkel, võib inimene jõuda Tema kõrgeimasse elupaika väljaspool
materiaalset maailma.
ÜHEKSAS PEATÜKK
Kõige väärtuslikumad teadmised
Sri Krsna on Kõigekõrgem Jumal ja kõrgeim kummardamisobjekt. Hing
omab Temaga igavesi suhteid läbi transtsendentaalse armastusliku teenimise
(bhakti). Taastades oma puhta pühendumuse, pöördub hing tagasi Krsna juurde
vaimsesse kuningriiki.
KÜMNES PEATÜKK
Absoluudi külluslikkus
Kõik imelised nähtused, mis ilmutavad jõudu, ilu, suursugusust või
ülevust, kas materiaalses või vaimses maailmas, on vaid Krsna jumalike
energiate ja külluse osaline avaldumine. Kõikide põhjuste kõrgeima põhjuse ning
kõige eksisteeriva alalhoidja ja tuumana on Krsna kõrgeim kummardamisobjekt
kõikidele elusolenditele.
ÜHETEISTKÜMNES PEATÜKK
Kõiksuse kuju
Jumal Krsna annab Arjunale jumaliku nägemuse ning ilmutab talle Oma
imelise piiritu kuju kosmilise kõiksusena. Sedasi kinnitab Ta veenvalt Oma
jumalikkust. Krsna selgitab, et Tema kauneim inimnäoline keha on Jumala algne
kuju, mida Ta ilmutab vaid Oma puhtale pühendunule.
KAHETEISTKÜMNES PEATÜKK
Pühendunud teenimine
Bhakti-jooga, Jumal Krsna puhas pühendunud teenimine, on ülevaim
ja sobivaim meetod saavutamaks puhast armastust Krsna vastu, mis on vaimse
eksistentsi kõrgeim tasand. Need, kes järgivad seda kõrgeimat protsessi,
arendavad endas välja jumalikud omadused.
KOLMETEISTKÜMNES PEATÜKK
Loodus, nautija ja teadvus
Inimene, kes mõistab erinevust keha, hinge ning neist mõlemast
kõrgemal seisva Ülihinge vahel, saavutab vabanemise sellest materiaalsest
maailmast.
NELJATEISTKÜMNES PEATÜKK
Materiaalse looduse kolm gunat
Kõik kehastunud hinged viibivad materiaalse looduse kolme guna
(omaduse) vooruse, kire ja teadmatuse mõju all. Jumal Krsna selgitab,
millised need gunad on, kuidas need meid mõjutavad, kuidas neist on võimalik
kõrgemale tõusta ning millised on selle transtsendentaalse seisundini jõudnud
isiksuse tunnused.
VIIETEISTKÜMNES PEATÜKK
Kõrgeima Isiku jooga
Vedakirjanduses antavate teadmiste lõppeesmärgiks on võimaldada
inimesel vabastada end materiaalse maailma köidikuist ja mõista Sri Krsnat kui
Jumala Kõrgeimat Isiksust. See, kes mõistab Jumal Krsna kõigest kõrgemal
seisvat positsiooni, alistub Talle ning rakendab end Tema pühendunud
teenimisse.
KUUETEISTKÜMNES PEATÜKK
Jumalikud ja deemonlikud omadused
Need, kes on deemonlike omadustega ega järgi pühakirjade
ettekirjutusi, tegutsedes meelevaldselt, langevad madalamatesse kehadesse ning
pikendavad viibimist materiaalseis köidikuis. Kuid need, kes on jumalike
omadustega ning kes elavad reguleeritud elu, kooskõlas pühakirjadega,
saavutavad järk-järgult vaimse täiuslikkuse.
SEITSMETEISTKÜMNES PEATÜKK
Usu jaotused
Vastavalt materiaalse looduse kolmele gunale jaguneb usk kolme
jaotusse. Need, kelle usk on seotud kire ja teadmatuse gunaga, saavutavad
üksnes ajalikke, materiaalseid resultaate, samas kui need, kes tegutsevad
vooruse gunas, kooskõlas pühakirjade ettekirjutustega, puhastavad oma südame
ning saavutavad puhta usu ja pühendumuse Jumal Krsna vastu.
KAHEKSATEISTKÜMNES PEATÜKK
Järeldus loobumuse täiuslikkus
Krsna selgitab loobumuse tähendust ning looduse gunade mõju
inimese teadvusele ja tegevustele. Ta selgitab Brahmani teadvustamise protsessi
ja "Bhagavad-gita" hiilgust ning toob välja "Gita" lõpliku järelduse, et
kõrgeimaks religioosseks teeks on absoluutne, tingimusteta alistumine Jumal
Krsnale, mis vabastab elusolendi kõikidest pattudest, toob ta täieliku
valgustumiseni ning võimaldab tal pöörduda tagasi Krsna igavesse vaimsesse
elupaika.
|